حضور تا ظهور
از سال 260 امام حاضر است غیبت به معنای عدم رؤیت است نه عدم حضور
درباره وبلاگ


به سایت حضور خوش آمدید من را با نظرات خودتون سر فراز کنید
نويسندگان

 آسيب شناسي مهدويت

 براى هر فرهنگ و مجموعه معرفتى ممكن است آفت‏هايى روى دهد كه مانع رشد و بالندگى آن فرهنگ باشد فرهنگ دينى نيز گاهى به آفتهايى گرفتار مى‏شود كه حركت رو به كمال آن را كُند مى‏كند و بحث «آسيب‏شناسى دينى» عهده‏دار شناختن آن آفت‏ها و شيوه مقابله با آنهاست.

 مناسب است در فصل پايانى درباره آن چه به عنوان آسيب‏هاى فرهنگ ناب مهدوى مطرح مى‏شود بحث كنيم تا ضمن آشنايى با آسيب‏ها به راههاى خنثى سازى و مقابله با آنها بينديشيم.

 آسيب‏هاى فرهنگ مهدويّت، مواردى است كه غفلت از آنها موجب سستى اعتقاد مردم و به ويژه جوانان نسبت به اصل وجود امام مهدى‏عليه السلام و يا ابعاد مختلف شناخت آن بزرگوار است و گاهى نيز سبب گرايش به افراد يا مجموعه‏هاى منحرف مى‏گردد. بنابراين آشنايى با اين آسيب‏ها، منتظرانِ آن امام بزرگ را از كجروى در اعتقاد و عمل حفظ خواهد كرد.

 ما در اينجا مهمترين آسيب‏هاى فرهنگ مهدويت را در عنوان‏هايى جدا از يكديگر مورد بحث قرار مى‏دهيم:

برداشت‏هاى غلط

  از آسيب‏هاى مهم در فرهنگ مهدويت، تفسيرها و برداشت‏هاى نادرست از موضوعات اين فرهنگ اسلامى است. تحليل نادرست و ناقص از روايات به دريافت غير صحيح مى‏انجامد كه چند نمونه از آن را بيان مى‏كنيم.

 1. برداشت غلط از مفهوم «انتظار» سبب شده است كه بعضى گمان كنند كه چون اصلاح جهان از فسادها به دست امام عصرعليه السلام خواهد بود ما در برابر تباهى‏ها و ناهنجارى‏ها هيچ وظيفه‏اى نداريم و بلكه ممكن است گفته شود كه براى نزديك شدن ظهور امام مهدى‏عليه السلام بايد براى ترويج بدى‏ها و زشتى‏ها در جامعه اقدام كنيم!! اين انديشه نادرست در مقابل ديدگاه قرآن و اهل بيت‏عليهم السلام است كه امر به معروف و نهى از منكر را از وظايف حتمى هر مسلمان مى‏داند.

 بنيانگذار جمهورى اسلامى حضرت امام خمينى(ره) در نقد اين ديدگاه فرموده‏اند:

 ما اگر دستمان مى‏رسيد، قدرت داشتيم بايد برويم تمام ظلم‏ها و جورها را از عالم برداريم تكليف شرعى ماست. منتهى ما نمى‏توانيم. اين كه هست اين است كه حضرت [امام مهدى‏عليه السلام‏] عالم را پر مى‏كند از عدالت؛ نه شما دست برداريد از اين تكليفتان، نه اين كه شما ديگر تكليف نداريد.(1)

 ايشان همچنين در ادامه بيانات خود فرموده‏اند:



ادامه مطلب ...

 تبیین نظریه ولایت فقیه امام خمینی در جلسه درس سید حسن نصرالله

*

سیدحسن نصرالله در سومین جلسه تبیین نظریه ولایت فقیه به بررسی اندیشه‌ سیاسی امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: از دیدگاه امام خمینی‌(ره) منظور از راویان حدیث در بحث ولایت، علمای مجتهد هستند.

 اهم اظهارات سید‌حسن نصر‌الله به این شرح است:

در زمان غیبت امام عصر(عج)، مسئولیت هدایت و ولایت و سرپرستی مسلمین بر عهده ولایت فقیه است.



ادامه مطلب ...

کی گفته من بابا ندارم

 علیرضا احمدی روشن

علیرضا میگه باباش از طرف خدا به ماموریت رفته ، گرچه حتی پریشب از مادرش سراغ بابا رو میگرفت……
مادرش میگفت که بیست روز پیش ، مصطفی خواب دیده بود که حضرت آقا بالای یک تپه روی سرش دست کشیده…..

 



ادامه مطلب ...

معاویه رقیب پیدا کرد؛
 

نماز جمعه باید شنبه برگزار شود!
دولت جمهوری آذربایجان با صدور توصیه نامه ای برای مساجد این کشور، خواستار برگزاری نماز جمعه در روز شنبه شده است.
 
 
 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز،با توصیه اخیر "کمیته دولتی امور دینی" جمهوری آذربایجان به دینداران، نارضایتی مجدد بین دینداران و حکومت آذربایجان بیش از پیش عمیق‌تر شد. بر اساس توصیه کمیته مزبور، نمازهای جمعه خوانده شده در مساجد، باید روز شنبه خوانده شود.
علت این توصیه اینگونه توجیه می‌شود که چون روز جمعه، روز کاری در آذربایجان می‌باشد، برگزاری نماز جمعه در آهنگ کارها مانع ایجاد می‌کند.
کمیته دولتی برای تحقق این توصیه، دست به اقدامات عملی نیز زده است. بدین گونه که هفته پیش به "مسجد مشهدی داداش" یادداشت ویژه فرستاده است.
در خصوص خودداری از برپایی نماز جمعه در خارج از مسجد می‌باشد.
به گفته حاج شاهین حسنلی، امام جماعت این مسجد، هر هفته 2000 تا 2500 نفر در نماز جمعه مسجد مشهدی داداش شرکت می‌کنند.
گوندوز اسماعیل اف مدیر شعبه نهادهای دینی کمیته دولتی امور دینی آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری آپای این کشور می‌گوید، نمازگزاران باید نماز را در داخل مسجد بجا بیاورند.
این توصیه به هیچ وجه با واقعیات تطابق ندارد. دست کم، نام جمعه روی این نماز است. توصیه به برپایی آن در روز شنبه یا از بی سوادی توصیه کنندگان آن خبر می‌دهد و یا اقدامی است در جهت تعمیق بحران ایجاد شده در زمینه مسائل دینی در جامعه، چرا که در این اواخر بازداشت دینداران، تخریب مساجد و ممنوعیت ایجاد شده برای حجاب، باعث عصبانیت دینداران شده است.
اجبار دینداران به برپایی نماز جمعه در روز شنبه به معنای این است که حکومت آذربایجان در صدد رویارویی با دینداران است، چرا که راه دیگری برای دینداران باقی نمی‌ماند.
بیش از 90 درصد جمعیت جمهوری آذربایجان را مسلمانان تشکیل می‌دهند اما مدتی است که دولت باکو با نزدیکی بیشتر به صهیونیست‌ها، اسلام ستیزی در این کشور را در پیش گرفته و تلاش دارد با از بین بردن مساجد و بازداشت دینداران این کشور، به مقابله با اسلام برخیزد که این موضوع واکنش تند مسلمانان را در پی داشته است./ obama
 

 

اکران گسترده فیلم ضد ایرانی "سنگسار ثریا" 

فیلم ضد ایرانی ‏-‏ اسلامی سنگسار ثریا در ارتباط با به اصطلاح نقض حقوق بهائی ها در ایران ساخته شده



 

 


این فیلم كه ساحت مقدس اسلام و قرآن را مورد اهانت قرار داده ، به كارگردانی سیروس نورسته و تهیه استفان مك ایویتی درسال ‏2008‏ در آمریكا ساخته شده است ‏.‏ برخی منابع اینترنتی هم از تهیه این فیلم در اردن خبر دادند‏.‏

نورسته این فیلم نامه را برپایه كتابی با همین عنوان كه فریدون صاحب جم آن را ‏15‏ سال پیش نوشته بود، ساخته است ‏.‏
     در این فیلم كه بخش اعظم آن به فارسی و با زیر نویس انگلیسی است، چند چهره ایرانی معارض با نظام جمهوری اسلامی ایران مقیم آمریكا همچون شهره آغداشلو ، پرویز صیاد، ویدا قهرمانی، علی پورتاش، محمد یزادنی و نوید نگهبان ایفای نقش می كنند‏.‏
     موضوع فیلم ماجرای به اصطلاح سنگسار و توطئه آمیز یك زن ایرانی در روستایی دورافتاده به نام كوهپایه در جنوب ایران است كه در سال ‏1367‏ اتفاق افتاده است‏.‏



ادامه مطلب ...

 مال حرام و شیطان های آخر الزمان

 


 

در اداره های ما، بی‌کاری، کم کاری و رشوه خواری وجود دارد. معلوم است کسی که رشوه بخورد یا در اداره، کم کاری و بدکاری داشته باشد، درآمد او حرام است و دختر و پسر او در اثر لقمه حرام، دچار بی‌عفّتی می شوند و بدتر اینکه، بی‌عفّتی نزد آنان، تبدیل به ارزش می شود؛ با مسجد و معنویات سر و کار ندارند و روحانیت را خرافت می دانند، شبانه روز مشغول تلفن همراه خود هستند که برای برخی جوانان، خانه شیطان شده است.

 


 

خوراک‌های حلال و حرام

آیت الله مظاهری، مرجع تقلید عالم تشیع در جلسه درس اخلاق خود ورود مال حرام به زندگی انسان را سبب سقوط و تباهی دانست.

آنچه در ذیل می آید گزیده ای از مباحث مطرح شده در این جلسه است:

 

عروج روحانی انسان

هدف از خلقت انسان این است که عروج کند و بُعد جسمی او براق شود و حرکت کند و برسد به جایی که به جز خدا نداند. یعنی برای حرکت استکمالی و غیر متناهی خلق شده و اگر در راه بیفتد، تا خدا، خدایی می کند حرکت استکمالی و رو به قرب او ادامه خواهد داشت.

در واقع، انسان برای صعود خلق شده اما متأسفانه گاهی با اختیار خودش، به جای صعود، راهی را انتخاب می‌کند که به سقوط او منتهی می‌شود و اگر توجه پیدا نکند، سقوط او ابدی خواهد بود و به پست‌ترین و نازل‌ترین طبقه جهنّم می‌افتد.

«إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّار»[1]

ذره ای انحراف از راه مستقیم، منجر به سقوط انسان می‌شود. در جمله "اهدنا الصّراط المستقیم" که دستور داده شده در نماز بخوانیم و باید توجه به معنای آن داشته باشیم، از خداوند می خواهیم که حالت انحراف- چه به چپ و چه به راست- برای ما پیدا نشود و توفیق الهی را ضمیمه همّت خویش کنیم تا به مقصد برسیم.

اگر همّت و توفیق به صورت توأمان باشد، هدایت عنائیه پروردگار دست انسان را می‌گیرد و او را در راه مستقیم که از مو باریک‌تر، از آتش سوزنده تر و از شمشیر برنده تر است، هدایت می‌کند تا به لقای خداوند سبحان نائل شود. موفقیت در این راه، محتاج توجه است و تمسّک به قرآن و عترت (علیه السلام) نیز راهنمای او و توسّل به اهل‌بیت (سلام الله علیها) راه‌گشای وی خواهد بود.



ادامه مطلب ...

  

 

داستانى عجيب از مال حرام‏

 

على بن ابى حمزه مى‏گويد: دوستى داشتم كه در دستگاه بنى اميه نويسنده بود، از من خواست از حضرت‏ صادق عليه السلام براى او وقت ملاقات بگيرم، حضرت اجازه داد. چون وارد شد سلام كرد و نشست و عرضه داشت: فدايت شوم، در ادارات بنى اميه نويسنده بودم و از اينرو مال فراوانى به دست آوردم.

حضرت فرمود: اگر بنى اميه كسى را نمى‏يافتند تا در تمام امور به آنان كمك دهد، امر مال و غنيمت و مسئله جنگ و امور سياسى و اجتماعى، قدرت غارت كردن حق ما را نداشتند، اگر مردم آنان را رها مى‏كردند چيزى جز آنچه در دست داشتند، نمى‏يافتند.

جوان عرض كرد: فدايت شوم راهى براى خروج از مال حرام جهت من هست؟

فرمود: اگر راهنمايى كنم مى‏پذيرى؟ عرضه داشت: آرى، فرمود: از آنچه از اين راه به دست آورده‏اى بيرون شو، اگر صاحبان مال را مى‏شناسى به آنان برگردان، اگر نمى‏شناسى از جانب آنان صدقه بده، در اين صورت من بهشت را براى تو ضامنم!




ادامه مطلب ...

 کد خبر : 23275


 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ یک پژوهشگر عربستانی با انتشار مقاله ای در القدس العربی مفتی های وهابی و شیعیان در عربستان با یکدیگر مقایسه کرد و صدور فتواهای افراطی از سوی مفتی های وهابی را عامل اختلافات مذهبی و تفرقه در این کشور برشمرد.

دکتر "مضاوی الرشید" نویسنده و پژوهشگر عربستانی با انتشار مقاله ای در روزنامه القدس العربی به مقایسه مفتی های وهابی و شیعه در این کشور پرداخته و آورده است که مفتی های اهل تسنن عربستان با سخنرانی هایشان به تفرقه افکنی و صدور فتواهای افراطی اقدام می کنند و مسئول اختلافات مذهبی در ای کشور هستند.

الرشید در مقاله خود به بهار عربی در منطقه اشاره می کند و می افزاید: بهار عربی زمینه را برای به وجود آمدن درگیری های خونین میان رژیم های سرکوبگر و ملت ها را فراهم کرد؛ ملتهایی که پس از چندین دهه به حاشیه رانده شدن و تحمل انواع ظلم؛ خواستار آزادی، عدالت و بخش هایی از ثروت های کشورهایشان هستند.

وی تاکید می کند: جدای از بهانه های رژیمهای سرکوبگر برای ظلم علیه ملت هایشان تحت عناوین مختلف، مشاهده می کنیم که بیشتر ملت های عرب در سایه وجود رژیمهایی زندگی کرده اند که از ابتدایی ترین حقوق اولیه بشر محروم بوده، و این رژیم ها همواره امنیت و بقای خودشان را بر حقوق مردم ترجیح داده اند.

مضاوی الرشید خاطرنشان کرد: عربستان نیز از این وضعیت مستثنی نبوده است. زیرا در منطقه الشرقیه اعتراضاتی به وقوع پیوست که آخرین نمونه آن حوادث العوامیه بود؛ علت اصلی وقوع آن سرکوب و به حاشیه راندن برنامه ریزی شده شیعیان از سوی نظام آل سعود بود. به دنبال این حوادث آل سعود، بدون ذکر نام ایران، این کشور را به دست داشتن در این حوادث متهم و آن کشور را مسئول تحریک افکار عمومی شیعیان این منطقه معرفی کرد.

 

 



ادامه مطلب ...

درخواست مفتی وهابی 

مفتی وهابی: «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» برای پادشاهی لیاقت ندارد و من باید حاکم شوم
شیخ «عبدالمجید اللحیدان» مفتی سرشناش وهابیت و عضو هیئت علمای حکومت سعودی در اظهاراتی بی سابقه «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان را به باد انتقاد گرفت.

 

 

 


به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛شیخ «عبدالمجید اللحیدان» مفتی سرشناش وهابیت و عضو هیئت علمای حکومت سعودی در اظهاراتی بی سابقه «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان را به باد انتقاد گرفت.

وی که در شبکه ماهواره ای "المجد" وابسته به وهابیون سعودی سخن می گفت، در ادامه افزود: ما به عنوان شیوخ سلفی تصمیم ملک عبدالله در مورد دادن حق رأی و حضور و نیز شرکت در انتخابات مجلس و شورای شهر به زنان سعودی را به شدت محکوم می کنیم.

اللحیدان همچنین افزود: ملک عبدالله اعلام کرد که با شیوخ و اعضای هیئت علما برای گرفتن این تصمیم مشورت کرده اما بنده اعلام می کنم که این ادعا دروغ است، البته آرزوی من و دیگر اعضای هیئت علما این بود که با ما در این مورد مشورت شود. تصمیم گرفته شده تنها نظر پادشاه است و نه رأی شیوخ سلفی زیرا ما حضور و مشارکت زنان در فعالیت های عمومی را حرام می دانیم.

«عبدالمجید اللحیدان» در ادامه گفت: من اعلام می کنم که هیچ اطلاعی از تصمیم ملک عبدالله مبنی بر اعلام این قوانین جدید در مورد زنان نداشتم. من هم سخنان وی را مانند مردم از تلوزیون شنیدم.

این مفتی سرشناس وهابی افزود: بنده معتقدم ملک عبدالله با صدور این قوانین جدید، دیگر صلاحیت حکومت بر سعودی را ندارد زیرا او در واقع در برابر فشارهای سیاسی و درخواست کنندگان این قوانین، کوتاه آمد. بنده خودم را بهترین فرد برای حکومت داری در این کشور می دانم.

گفتنی است کارشناسان مسائل سیاسی عربستان سعودی پیش بینی کرده اند که این اظهارات شیخ «عبدالمجید اللحیدان» با انتقاد و برخورد شدید حاکمیت سعودی مواجه شود.

 

 فتاوای عجیب وهابیت 

 

فتوای عجیب مفتی وهابی: دیدن چهره نامزد از اینترنت حرام است

مفتی وهابی در یک فتوایی عجیب اظهار کرد که دیدن چهره نامزد از اینترنت حرام است

 


 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛شیخ "عبدالمحسن عبیکان" در این باره گفت: در گذشته اجازه داده بودم که مرد چهره نامزد خو را از طریق اینترنت ببیند اما اکنون به این نتیجه رسیدم که امکان دارد مرد ضعیف النفس باشد و در صورت ازدواج نکردن با آن دختر، از عکس او در فضای اینترنت سوءاستفاده کند بنابراین نظر قبلی خود را پس می گیرم و ارتباط از طریق اینترنت بدین شکل را حرام اعلام می‌کنم.
وی در ادامه افزود: هنگامی که از من پرسیدند آیا جایز است که از طریق یاهو مسنجر چهره نامزد را دید یا خیر، چنین گفتم که اساسا دیدن چهره دختر پیش از ازدواج با هدف ازدواج حق مسلم مرد است و کار حلالی به شمار می‌رود و در سنت نبوی نیز چنین آمده اما اگر قرار باشد از طریق اینترنت موجب سوءاستفاده و نشر فحشا شود، بنابراین حرام است.
گفتنی است به رغم صدور چنین فتوایی اما به دلیل برخی عادات بسیار سنتی و رادیکال موجود در عربستان سعودی که گاهی حتی مانع دیدن چهره دختر پیش از ازدواج می‌شوند، طی چند سال اخیر بسیاری از پسران از طریق اینترنت چنین کاری می‌کردند.
در‌ گذشته یعنی پیش از دسترسی افراد به اینترنت، پسران عربستانی تنهای برای دانستن چگونگی چهره دختری که می‌خواستند با وی ازدواج کنند، به شرح، توضیح و توصیفاتی که مادر یا خواهر خود که به خواستگاری می‌رفتند اکتفا می‌کردند.

پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 59
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 151
بازدید ماه : 150
بازدید کل : 125152
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1

Alternative content